Flores, you're beautiful! - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu Flores, you're beautiful! - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

Flores, you're beautiful!

Door: Willemijn Tanis

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

26 Augustus 2014 | Indonesië, Maumere

Selemat pagi Belanda, oftewel goedemorgen Nederland!

Mijn laatste dag op Flores is aangebroken en morgen vertrek ik vanaf Bali, via Australie naar Fiji.

Flores.. tja waar zal ik beginnen. Het is echt zo'n fantastisch mooi en geweldig eiland... Zeker weten mijn favoriet van Indonesie.

Vorige week ben ik vanuit Labuan Bajo vertrokken om Flores over te reizen. In Labuan Bajo had ik een lokale jongen William ontmoet die richting Ruteng moest, naar zijn familie, dus ik mocht met hem mee. Ik heb de hele rit van 5uur op de scooter gereden met m'n backpack voorop en hij achterop, dus dat maakte een leuk plaatje voor de plaatselijke bevolking, ze zijn al blij om een toerist te zien, maar dit was helemaal leuk natuurlijk. En hij vond dit ook geweldig, want had dit nog nooit meegemaakt, en ondertussen kon hij achterop lekker slapen, wat de locals graag doen.

Af en toe is er controle door de politie. Dat is supergrappig, want dit zie je ver van tevoren aankomen. Opeens is er een ophoping van lokale mensen op scooters, busjes en auto's langs de weg in de berm. Ze zijn dan gewaarschuwd dat er 2 km verderop controle is. Iedereen die hier stil staat, doet iets illegaals (hahaha, en dat is eigenlijk iedereen die zich op de weg bevindt), dus ze blijven met z'n allen in de berm wachten tot de controle voorbij is, dit kan soms een paar uur duren. Mijn local had geen papieren bij zich, gelukkig had ik dat wel, en aangezien ik reed, no problemo. We hadden alleen maar 1 helm bij, dus ik ben door de controle gegaan, terwijl hij een bemo (openbaar vervoer busje) is ingestapt, en na de controle weer bij mij is opgestapt.

Tot aan Maumere , waar ik nu ben, heb ik met het openbaar vervoer gereisd of met lokale op de scooter. Op de scooter is het best, want dan zie je het meest en kun je stoppen waar je wilt.
Onderweg is het hier zo genieten, alle mensen zwaaien en lachen naar je, alle kinderen willen een high-five. De mensen hier, zijn zo supervriendelijk,
dat zijn ze overal in Indonesie, maar hier wel op zn best. En het zijn ook nog eens de mooiste Indonezen die ik tot nu toe gezien heb. De mannen hebben wat meer weg van het afro-latino, wat natuurlijk niet verkeerd is ;-) hahaha.
Verder zie je overal geiten, kippen, varkens, honden, katten, koeien op en langs de weg.
Het eiland is prachtig qua natuur. Alles is bergen en vulkanen, dus mega veel bochten met prachtige vergezichten. Megaveel rijstvelden langs rivieren, wat echt supermooi is. En daar tussen alle houten huisjes met al die lieve mensjes, i love it.
Er loopt 1 weg van west naar oost, die helaas op bepaalde stukken echt heel slecht is met veel gaten en keien op de weg, maar goed dat heeft wel wat. Verdwalen kun je in ieder geval niet.

Met het openbaar vervoer wordt er van alles meegenomen, ondewerg stoppen we om bamboestokken van 8m lang op het dak te laden ofom een geit mee te nemen, soms wachten we een uur, want dan moet er een band verwisseld worden, en er wordt onderweg gestopt om te lunchen, waar je dan terecht komt, moet je niet vragen, maar goed, ik houd ervan, hahaha.
Tot nu toe ben ik de enige toerist die ik gezien heb, die met openbaar vervoer reist hier, de toeristen die hier zijn en dat zijn er niet veel, hebben allemaal een prive-chauffeur met auto. Dus in het openbaar vervoer word ik elke dag met open armen ontvangen, ze gaan nog net niet vechten bij een busstation als je aankomt, want iedereen wil je in zijn bus hebben.

Flores staat bekend om zijn traditionele dorpjes die echt prachtig zijn. Een aantal van die dorpen heb ik ook bezocht, onder andere Bena. Heel bijzonder om te zien, hoe de mensen leven. Zo simpel, wat zijn wij toch bizar in die westerse wereld, eigenlijk verschrikkelijk....

In Riung heb ik een dagtour naar de eilandjes voor de kust gedaan, supermooi, gesnorkeld en op 1 eiland hangen er duizenden vliegende honden in de bomen, wat ook erg gaaf was om te zien.
Het plaatsje Riung zelf is megaklein en ligt echt in niemandsland. Maar de sfeer die er hangt is superrelaxed. Superschattig dorpje met lieve mensen aan een klein haventje waar wat bootjes liggen, waar de lokalen mee vissen en per dag zo'n 15 toeristen naar de eilandjes brengen. Er is 12u per dag elektricteit.
Hier ontmoette ik ook wat locals, waarmee ik naar een bruiloft gegaan ben, wat echt heel leuk was. Ook ben ik bij een besnijdenisfeestje beland, wat ook erg bijzonder was, ik heb de besnijdenis zelf niet gezien hoor, helaas.

Het dorpje Moni geeft een beetje hetzelfde gevoel als Riung, alleen is het een bergdorpje waar het best koud is. Het is de toegangspoort tot de Kelimutu vulkaan met z'n 3 gekleurde meren, wat echt prachtig was om te zien.
In Moni heb ik hele leuk lokale gasten leren kennen, die me ook weer mee op sleeptouw hebben genomen naar o.a. een verlovingsfeest, wat ook weer een geweldige ervaring was. Ook ben ik bij hun ouders thuis geweest in het dorp, wat zo geweldig is. Echt de mensen zijn zo leuk en lief. Enige probleem is de taal weer, ze spreken geen Engels. De locals waarmee ik op pad ga, spreken wel Engels, ze zijn gids of doen iets in het toerisme.

Sorry, voor een misschien wat onsamenhangend verhaal, maar ik maak zoveel mee, en alles zit in m'n hoofd en wil er wel uit, maar krijg het niet echt chronologisch goed op papier. Zelf houd ik een dagboek bij, maar die lange teksten wil ik jullie besparen. Hahaha.

Vandaag ga ik nog even naar het strand. Ook probeer ik vandaag wat foto's op Facebook te zetten. Voor de mensen die geen Facebook hebben, jullie kunnen via deze link mijn Facebook gewoon bekijken. https://www.facebook.com/#!/willemijn.tanis

Ben gewoon verdrietig om Indonesie te verlaten.... Ga het simpele leventje en de lieve mensen en cultuur heel erg missen, toch heel anders dan het westerse leventje in Nieuw-Zeeland en Australie, maar eerst naar Fiji,

Superleuk alle berichten en reacties, via welk medium dan ook, lieve mensen, bedankt hiervoor!

Dikke kus Willemijn

  • 26 Augustus 2014 - 05:54

    Sanne Tanis:

    Wat een super leuk verhaal en grappig wat je allemaal meemaakt. Veel plezier!! Dikke kus Sanne.

  • 26 Augustus 2014 - 07:18

    Moeders:

    Hoi meis,wat een verhaal weer ...heerlijk om te lezen! Ja je laatste dag op Flores,mooie dingen daar gezien en meegemaakt. Nu op naar het 2de land wat je gaat bezoeken, nou ja eilanden. En ook daar zul jij vast weer leuke mensen tegenkomen hoor ,maar ik snap dat het best moeilijk is om van Indonesie weg te gaan. Blijf goed op jezelf passen, dikke Kus voor jouw

  • 26 Augustus 2014 - 07:51

    Corrie Blokland:

    Hoi Mijn, wat geweldig wat je daar allemaal ziet en meemaakt en superleuk om dit te lezen.
    Je vraagt je dan inderdaad wel eens af waar we hier allemaal mee bezig zijn. Ben nu weer al benieuwd naar je volgende avonturen, we volgen je op de voet. Dikke kos. Jol

  • 26 Augustus 2014 - 08:03

    Fam. Keijzer:

    Hi willemijn, geweldig om op deze manier met je mee te reizen! Heel veel plezier op fuij, is ook daar erg mooi hoor! Geniet van je reis en de mensen om je heen! Groeten vanuit Stellendam!

  • 26 Augustus 2014 - 08:47

    Sandra V.d. Steenhoven:

    Hoi Willemijn,
    Wat een mooi verhaal weer. Echt heel leuk om zo een beetje met je mee te reizen op zeer grote afstand. Goede reis en op naar Fiji.

    Groetjes van ons allemaal.

  • 26 Augustus 2014 - 08:51

    Joke De Visser:

    Hai Wil,
    Oh fantastisch weer om te lezen. Je enthousiasme spettert van m'n
    telefoon af. Ik zie bijna al je mooie beelden voor me en dan alle geuren nog eens!
    Wat n indrukken! Er zijn geen woorden voor.
    Veel plezier op Fiji, (wij hebben op school onze klassen bijna weer op orde, haha lekker belangrijk)
    Dikke

  • 26 Augustus 2014 - 10:00

    Els:

    wat een indrukken/ervaringen!!ik kan me voorstellen dat er letterlijk/figuurlijk een wereld
    voor je open gaat . je moet haast vakantie nemen om bij te komen van al je avonturen!!
    blijf zo genieten, meis!! dikke knuf, els


  • 26 Augustus 2014 - 10:03

    Lizzy:

    Tanis,

    Geweldig om je verhaal weer te lezen, blijf genieten en pas goed op je zelf..

    Groetjes en een dikke kus van Ralf.

  • 26 Augustus 2014 - 10:28

    Wilco:

    Ha mijn , zo te lezen gaat het allemaal prima met jou , op naar Fiji nu veel plezier daar he
    take care !!

    wilco

  • 26 Augustus 2014 - 12:48

    Henk Maan:

    Hoi Mijn, met belangstelling je verhaal weer gelezen, je maakt zo nog eens wat mee als ik het zo lees. veel plezier en pas goed op je zelf.
    Wij blijven je volgen. Fia en Henk

  • 26 Augustus 2014 - 16:07

    Beppie:

    Hoi Willemijn!
    Wat een mooie verhalen kun jij vertellen. Zo doe je heel wat levenservaring op. En besef je, dat er meer is dan rustig leven in Stellendam.
    Maar, wees op je hoede hè! Niet iedereen is lief en aardig.
    Wij, pensionado's passen nog een paar dagen op de boyz van Heleen en vertrekken na het weekend naar Kreta.
    We verblijven in een villa zonder t.v. Wat ook wel lekker rustig is. Veel lezen en dorpjes bekijken.
    We zien uit naar je volgende verslag! We volgen nog een nicht, die voor adoptie in China is.
    Groeten vanuit een regenachtig Ouddorp.
    Koos en Beppie.

  • 26 Augustus 2014 - 16:20

    Essie:

    Hé Tanis,
    Flores was ook mijn favoriet...kan me voorstellen dat het afscheid nemen niet meevalt van dit mooie eiland! Maar de aussies gaan veel goedmaken!! :-) xxes

  • 26 Augustus 2014 - 19:04

    Leny:

    Heu Mijn,
    Wat is het leuk om in je broekzak mee te mogen !!

  • 26 Augustus 2014 - 20:31

    Krijnie:

    Hoi willemijn
    wat een leuk verhaal weer geweldig om zo op de hoogte te bkijven van jou belevenissen op je reis.
    Heel veel plezier op Fiji en sterkte met het afscheid nemen van het mooie Indonesie
    gr en kus van ons

  • 28 Augustus 2014 - 11:13

    Lian:

    Hoi,

    Krijg ook erg veel zin vooral die mannen hé lijkt me fantastisch............
    En wat bij jij enthousiast geniet er verder lekker van je hebt het verdient na zo'n hectisch jaar

  • 29 Augustus 2014 - 14:35

    Maja :

    Willemijn wat is het toch leuk om je verhaal te lezen!!! ( ziet het zo voor me :-) Wacht met veel plezier op je volgende verhaal ..dikke kus Maja XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Maumere

Rondreisje

Indonesië
Fiji
Nieuw-Zeeland
Australië

Recente Reisverslagen:

28 December 2014

Cause i had the time of my life!

27 December 2014

Laatste weekje

19 December 2014

Het houdt niet op, al het moois!

30 November 2014

Time flies!!

09 November 2014

Ozzzz is nice!!!
Willemijn

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 27869

Voorgaande reizen:

11 Juli 2017 - 30 December 2017

Half jaartje weg

20 Juli 2014 - 30 December 2014

Rondreisje

Landen bezocht: