You were awesome, Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu You were awesome, Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

You were awesome, Australia

Door: Willemijn Tanis

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

06 Oktober 2017 | Australië, Perth

Na.....

- 9552 gereden kilometers
- 35x tanken
- 33 gratis nachten slapen
- 31 gratis douches
- 10 nationale parken
- 100 timtamkoekjes gegeten te hebben
- honderden G'day mates begroetingen mogen ontvangen
- 342 dode en levende kangoeroes gezien te hebben
-veel te dure $10 biertjes en wijntjes te hebben gedronken

is er helaas een eind gekomen aan het prachtige Australië.
Wat een afstanden, niemandsland, natuur en wildlife.
Wat was het weer een luxe om in een westers land te hebben gereisd, waar iedereen Engels spreekt, waar schone wc's zijn, waar het eten gewoon altijd proper is enz.
Maar ook echt weer heerlijk om terug te keren naar het chaotische zuid-oost Azië, waar de wc's smerig zijn, niet iedereen Engels spreekt en waar je voor 80c een biertje drinkt :-)

Hier nog een korte samenvatting van onze laatste 2 weken:

Omdat we redelijk vlot in Perth waren met het busje, hadden we nog 2 weken de tijd. Van tevoren hadden we het plan al gemaakt om het zuidwesten onder Perth ook nog te rijden. Dit schijnt ook een heel mooi stuk te zijn met mooie kusten, bossen en heeeel veel wijngaarden.

Alleen toen we aankwamen in Perth sloeg het weer ineens flink om. Ze gaven regen af voor de hele week zowel in Perth als in het zuidwesten. Gewoon herfstweer zoals in NL.
En ja dan moet je een keus maken.... Veel wikken en wegen, wat doen we? Rijden we terug omhoog naar de zon voor een week? Of zal de regen wel meevallen en gewoon gaan?
We bleven positief en dachten hop gaan met die banaan! We zijn Nederlanders, we zijn wel wat gewend met regen. En het zal heus niet de hele dag regenen blablablabla.

De eerste natte dagen bleven we nog even in Perth hangen bij Timon en Claire, een Nederlander en Vlaamse die we in Exmouth ontmoet hadden en een beetje mee opgetrokken waren. Zij zaten voor een langere tijd in Perth, dus wij dachten we blijven wel even. Wat drankjes en hapjes doen met elkaar in de regen, zeer fijn gezelschap!

Na 2 dagen in de regen met hen in Perth zijn we de loop gestart naar het zuidwesten. De eerste dag zijn we door flinke heuvels naar Wave Rock gereden. Dit is een hele grote berg die aan een kant door erosie is uitgesleten in de vorm van een megagrote golf zo'n 100m lang, erg bijzonder om te zien.
Dezelfde dag zijn we nog doorgereden naar Esperance, dus zo'n 700km afgelegd. Is hier niks joh, zo'n afstand! Zo bizar! Onderweg veel wisselvallig weer gehad. Maja als je in dat busje zit, is dat wel ok.

Esperance is een stadje aan de zuidkust met hagelwitte stranden. Naast het stadje ligt het Cape Le Grand NP, dit heeft het witste strand van Australië en hier komen de kangoeroes graag naar toe. Helaas bij ons in de stromende regen geen kangoeroes op het strand en de kleur wit zag er iets grijzer uit dan normaal en de turquoise kleur van het water leek die dag meer op de kleur van onze Noordzee. Maar goed vanachter de vooruit met heel snel werkende ruitenwissers konden we ons heel goed indenken hoe mooi het zou zijn met de zon! Paradijs!
Via de 40km lange Great Ocean Drive reden we langs een prachtige kust met hele mooie stranden. En jawel, af en toe liet de zon zich een beetje zien en zagen we net weer even van die mooie witte stranden en turquoise zee.
Toen aangekomen in Albany, een wat groter stadje aan de zuidkust waar veel walvissen voor de kust te zien zijn. Gelukkig hadden we hier een half dagje redelijk droog weer met af en toe een zonnetje. Hier hebben we flink van genoten, door lekker buiten te zijn.

Het stuk tussen Albany en Margaret River staat bekend om zijn enorme Karri bossen. Ik denk dat we wel door 10 nationale parken zijn gereden met enorm veel hoge Karri bomen van 50-80m.
Marco heeft nog 2 van die hoge bomen beklommen in de kou en regen. Ik heb het aanschouwd vanuit de bus met de kachel aan. Maar ook dit is echt een prachtig gebied waar je heel mooi kunt wandelen. Dit hebben we een paar keer gedaan in de regen, maar dan is het toch ietsje minder. Voordeel was wel dat de watervallen volle bak stroomden!

Margaret River is een geweldig dorpje wat tussen de wijngaarden en boerderijen ligt. Je snapt dus wel; heeeeeeel veel wijn en vers eten. Wind, kou of regen, das totaal niet erg als je bij al die wineries wijntjes mag proeven en bij de boerderijen alles mag proeven. We hebben ons 1 dag helemaal vol laten gieten en gooien met wijn, bier, nougat, fudge en chocolade. Aan de kaas zijn we niet eens toegekomen. Van de 1 naar de andere en overal proeven en proberen. Heerlijk was dit! In deze regio zijn misschien wel 80 wijnboerderijen waar je dus overal kan proeven. Margaret river zelf is een heel leuk sfeervol dorpje met leuke en hippe restaurantjes. Echt een aanrader!

Via de stad Bunbury zijn we naar Rockingham gereden, in Bunbury hadden we nog even met Timon afgesproken. Hij was inmiddels ook weer verder gegaan uit Perth. Voor de kust van Bunbury zijn veel dolfijnen, maar helaas door de regen was het geen optie om die beestjes vanaf een bootje te bewonderen.
Bij Rockingham liggen wat eilandjes voor de kust waar pinguïns en zeeleeuwen leven, maar door het slechte weer waren de loopbruggen kapot gewaaid en konden we er dus niet heen om de beesten te observeren. Helaas pindakaas!

Teruggekomen in Perth scheen de zon weer en zo is het de laatste week gelukkig gebleven. Met een graadje of 20 en een zeewatertemperatuur van 17 graden hebben we nog wat stranddagen gepakt en zelfs nog gezwommen in de zee.
Claire was nog steeds in Perth, dus hier zijn we ook nog mee opgetrokken. Die gaan we zeker nog terugzien!

Ook zijn we naar Rottnest Island gegaan met de ferry. Een prachtig eiland waar het vrolijke beestje de quokka leeft. Het is een soort kruising tussen een kangoeroe, rat en konijn ongeveer. Deze beestjes laten zich makkelijk benaderen en zijn zeer nieuwsgierig. Erg grappig om hier selfies mee te maken. We hebben hier ons kostelijk mee vermaakt.

Inmiddels zitten we op het vliegveld en maken we straks onze weg naar Raja Ampat, waar we heel erg veel zin in hebben. Weekje duiken en een paar dagen kayaken met een gids.
Voor de mensen die denken; Raja Ampat waar ligt dat?
Het is een eilandengroep die bij het eiland West-Papoea hoort, eigenlijk het meest oostelijke puntje van Indonesië. Hier schijnt het duiken geweldig te zijn, dus dit gaan we dan ook doen. En ook gaan we met een gids en kayak een meerdaagse tocht maken en slapen dan bij locals.

Hopelijk is alles in NL met iedereen goed.
Alle reacties op de verslagen en op Facebook worden enorm gewaardeerd! Vinden we heel erg leuk :-) stiekem missen we jullie ook wel gewoon hoor!
Helaas kan ik niet reageren op de reacties die bij de verslagen geschreven worden.

Dikke kus voor jullie allen!

• 06 Oktober 2017 - 18:52

Koos Kool:

Klinkt weer goed. Nu weer van de luxe naar de armoede, maar misschien wel tevredener mensen in een meer ontspannen Zuid-Oost Azië. Tenminste dat was onze ervaring toen Heleen in Mali en Kameroen woonde.
    Wij zijn alweer een week thuis van onze heerlijke vakantie in de Provence.
    Het ga jullie goed.
    Groetjes Koos.

• 06 Oktober 2017 - 19:32

K Van Der Klooster:

We lezen voor de eerste keer je reis verslag heel leuk wat je allemaal ziet en mee maakt . Een goede reis verder . En we houden het nu bij . Gr ome krijn en tante corrie.

• 07 Oktober 2017 - 08:41

Lena Moerkerk:

het is weer geweldig willemijn ,ik vindt je een beetje floortje ,als die stopt met haar reis programma ben jij de eerste die hier voor in aanmerking komt ,gaat marco maar als camera man ,heel veel plezier nog .

dikke kus Lena

• 09 Oktober 2017 - 09:33

Joop Anja Jelle Mara Nienke:

Wat heerlijk om de verslagen van jullie belevenissen te lezen ! Geniet ervan !