Australia it is!!! - Reisverslag uit Broome, Australië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu Australia it is!!! - Reisverslag uit Broome, Australië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

Australia it is!!!

Door: Willemijn Tanis

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

12 September 2017 | Australië, Broome

Australia is it!

Het land van All you need is love, waar Robert ten Brink met z'n bus de Nederlanders op zoekt die hier naar toe zijn geëmigreerd. En ja ik snap het wel, het immense land heeft de meest diverse natuur van de wereld, de mensen zijn vriendelijk mensen en er hangt een zeer lekkere laidback sfeer, zelfs in de grote steden. Wij, Nederlanders, kunnen hier nog veel van leren.

Vanuit Bali zijn we naar Darwin gevlogen, voor maar €40! Darwin is de grootste stad in het noorden van Australië, zelf vonden wij de stad niet heel erg bijzonder. Een beetje uitgestorven en de levendigheid die er heerst zijn dronken aboriginals op straat die bedelen en tegen je aan ijlen. Wat wel erg leuk is, is de markt die elke zondag bij zonsondergang aan het strand wordt gehouden.

In het hostel, waar niet al te vriendelijke mensen werkten, hebben we onze 'prachtige' bus voor de komende weken geboekt. Het is eigenlijk een mr Bean (m'n oude lelijke rode Peugeot autootje) in busvariant. Eigenlijk hadden we een witte besteld, maar kregen we deze rode toegewezen. Ach ja, als het maar rijdt. Omdat een 4x4 voor 5 weken wel erg prijzig werd, hebben we besloten om de nationale parken waar je alleen met 4x4 in mag met een tourtje te doen.

Voordat we de rode bus hadden opgehaald hebben we een tour gedaan naar het Kakadu NP. En dat heeft toch ook weer wel iets met een gids op pad, want in een korte tijd weet je heel veel over een plek. En mocht het nou net de zoon zijn van een slangenvanger.... In 1 van de eerste pools waar we zwommen bij een waterval, ving hij 2 prachtige slangen. Gelijk zo'n Steve Irwin gevoel. Welcome to Australia :-)
Ook al is het droogseizoen en vloeien de watervallen amper, het is een prachtig park met rivieren, nauwe kloven en heerlijke pools waar je in kunt zwemmen.

Ons doel is om zoveel mogelijk geld te besparen op slapen en eten. De 2 daagse tour naar Kakadu NP kostte $450 pp! Dus dat belooft wat voor de komende weken. Drie jaar geleden is het met Sasja gelukt om 3 weken lang gratis te slapen aan de oostkust, de lat ligt nu dus hoger en we gaan proberen dit 5 weken lang te doen ;-)

Na de tour in Kakadu NP zijn we door flink wat nationale parken gereden. Allen prachtig met watervallen, kloven, bergen, rivieren en heerlijke plonspoeltjes waar je in kunt zwemmen (lees: douchen). In Litchfield NP ben ik heerlijk ondergepoept door vliegende honden! Via Nitmiluk NP zijn we naar Purnululu NP gereden. Dit park hebben we ook weer met een tour gedaan. Een prachtig park wat bekend staat om de bijzonder vormen en kleuren van de bergen.

Het zijn lange afstanden die we afleggen door niemandsland, maar met die prachtige natuur om je heen is dat helemaal niet erg. Het enige enge zijn wel de roadtrains van 50m lang. Het inhalen van die lange beesten kan 2,5km duren en dat vergeet je soms eventjes.
Verder is het bizar hoeveel dode kangoeroes en wallaby's er op de weg liggen. Zelf hebben we er ook bijna 1 geraakt. Na 1,5 week rijden hebben we 1 roofvogel, 1 hagedis en 1 kleinere vogel doodgereden, naar ons weten in ieder geval. Vaak rijd je ook precies in het midden over hagedissen heen en gaan wij ervan uit dat ze nog leven omdat we niets gevoeld hebben.

Elke avond eten klaarmaken onder een heldere sterrenhemel die oneindig lijkt. En elke dag word je getrakteerd op een prachtige zonsondergang en zonsopkomst. We slapen of in de nationale parken of op een rest area langs de weg. Vaak zijn dit mooie plekjes naast een rivier. En het is overal enorm rustig, soms staan er nog 5 andere campers geparkeerd en that's it.

Na een week rood stof van alle parken is het heerlijk om in Broome de azuurblauwe zee in te duiken. Broome zelf is een klein stadje, maar het heeft enorm veel luxe accomodaties aan de stranden. Vanuit hier hebben we een walvissentocht gedaan. En we hadden het geluk dat we een moeder en kalf naast de boot hadden. Op een gegeven moment lagen ze echt op 1m van de boot aan het wateroppervlak, heel bijzonder!

Op dit moment zijn we 1,5 week aan het rijden en hebben we elke nacht gratis weten te slapen. We koken simpel op het gaspitje wat we tot onze beschikking hebben. En dit bevalt prima. Life can be easy :-)

Inmiddels hebben we Broome verlaten en zijn we onderweg richting Perth.

Tot de volgende keer!

Dikke kus

• 12 September 2017 - 09:20

Arjenne:

Weer zo heerlijk om jullie mooie verhalen te lezen! Wat een fantastische ervaring.
    Geniet ervan samen! X

• 12 September 2017 - 13:19

Els:

weer geweldig de avonturen te lezen,.... die avonden onder de sterrenhemel, om jaloers te worden!
    weer fijn te weten dat jullie zo genieten! ga zo doorrrr xxx els

• 12 September 2017 - 18:43

Essie:

Ik ben terug in de tijd....1998 precies dezelfde ervaringen wat heerlijk!!! Leuk om met jullie mee te reizen! Geniet

• 13 September 2017 - 16:48

Anneli:

Super leuk of te lezen Willem en Marco! Wat een avonturen met wilde slangen (waaa), treinen inhalen en onder de sterren slapen. Enjoy!