Lombok, Sumbawa, Komodo, Rinca en Flores - Reisverslag uit Sape, Indonesië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu Lombok, Sumbawa, Komodo, Rinca en Flores - Reisverslag uit Sape, Indonesië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

Lombok, Sumbawa, Komodo, Rinca en Flores

Door: Willemijn Tanis

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

20 Augustus 2014 | Indonesië, Sape

Selemat Malam Holland,

hier weer wat nieuws, nu vanuit het prachtige Flores...

De laatste keer dat ik wat stuurde was tijdens mijn laatste avond op Lombok. Na het avondeten kwam ik in de homestay waar ik sliep, en op de stoep zit daar al de hele week hetzelfde Indonesische mannetje, wat elke dag vriendelijk naar me lacht en me groet. Kort maakten we steeds een praatje. Ik was onderweg naar mijn kamer, en opeens stond hij bij de receptie. We maakten wederom een praatje en we gingen even zitten. Opeens pakt hij m'n hand en begint een heel verhaal, hij las m'n hand en voelde overal op m'n armen. Uit het niets begon hij van alles over mij te vertellen, over m'n karakter, gezondheid, werk, vriendschappen, liefdesleven en toekomst etc. En jawel, alles klopte gewoon, echt heel bizar. Ik ben nogal nuchter in dit soort dingen, maar dit was toch wel heel bijzonder en interessant. We hebben zo'n 1,5u zitten kletsen. Al dit wijze goeroe gedoe had hij van zijn vader geleerd, die in het oerwoud van Borneo leefde als medicijnman....

Jammer dat ik weer verder moest en afscheid moest nemen van het mooie Lombok.... Met het openbaar vervoer ben ik verder gereisd over Lombok en overgestoken met de ferry naar Sumbawa.
Sumbawa..... Prachtig eiland! Mooie ruige kusten, OVERAL geiten, mooie dorpjes, prachtige rijstvelden, mensen die alleen Bahasa spreken en geen woord Engels, geen enkele toerist te bekennen. In de 3 dagen dat ik daar overheen trok heb ik geen blank mens gezien. Ze waren daarom ook allemaal erg onder de indruk van me, want ik moest met iedereen op de foto, elke Indonees die de bus instapte wilde een foto. De chauffeur heeft 9uur lang naar buiten geroepen: Bule, Bule, wat toerist betekent. Alle mensen die voorbij kwamen zwaaiden, lachten en riepen bule, bule en wilden foto's. Voordat er nog maar nieuwe mensen in konden stappen, riep de chauffeur al vol trots dat er een toerist in zijn bus zat. Vaak kwamen er dan gewoon lokale mensen ook alleen de bus maar in, om even te kijken en gedag te zeggen en me een hand te schudden.
Op zich is dit harstikke leuk, maar bij een rit van 7u, wat uiteindelijk 9u werd, voel je je op d'n duur wel een beetje ongemakkelijk.
Daarentegen betekent dit ook dat er qua eten en accommodaties weinig keuze is, wat ik op zich prima vind, maar je na 3 dagen toch ook wel een beetje gehad en gezien hebt. Maar het grootste probleem waar je tegen aan loopt, is dat je niet kunt communiceren, ze begrijpen gewoon niet wat je bedoelt en dat is dan best lastig. Maar wel weer een superleuke ervaring. In totaal heb ik 2 nachten doorgebracht op Sumbawa, in het zuiden zijn er mooie stranden die bekend staan om te surfen, maar dit kostte heel veel tijd qua reizen, dus helaas kon ik hier niet naar toe. Ik heb geprobeerd om op Pulau (wat eiland betekent) Moyo in het noorden te komen, op 2u varen van mijn verblijf, maar dit ging me 100 euro kosten voor een paar uurtjes, dat vond ik iets te gek.
Dus het zien van Sumbawa is beperkt gebleven tot het er door heen reizen, met prachtige uitzichten op dorpjes en rijstvelden en lieve mensen.

Na een lange tocht van 8uur op de ferry vanaf Sumbawa naar Flores aangekomen in Labuan Bajo aan de westkust van Flores. Eigenlijk een klein, vies, stinkend havenplaatsje (de ratten lopen op straat), maar DE toegangspoort tot het prachtige Komodo National Park. En daarom een druk toeristisch plaatsje met weer blanke mensen om je heen en prima restaurants om te eten en aardig wat keuze in accommodaties. Best lekker...
De grote reden waarom ik hier naar toe ben gekomen, is het duiken en het spotten van de bekende Komodo varanen en om mijn tocht verder te vervolgen over Flores.

Van tevoren had ik een 4-daagse live-aboard met Wicked Diving geboekt. Een live-aboard is een duiksafari op een schip, waarop je eet, slaapt en duikt. Duiken vind ik geweldig, maar het is niet zo, dat ik 1 of andere duikfreak ben. Dus zo'n live-aboard is altijd wel spannend, meestal zitten er echt van die duikfreaks op dit soort tripjes, maar ja als je meerdere duikspots wilt zien, is dit een uitkomst. Maar het was echt een geweldige trip! Superleuke groep van 14 man en 4 geweldige duikgidsen, waarvan 3 Engelsen die wel van een biertje, lolletje en feestje hielden. Het duiken was echt fantastisch mooi, helaas doet m'n Go Pro camera niks meer :-( dus heb zelf geen foto's en filmpjes kunnen maken. M'n duikbuddy wel, dus ik heb van haar wat foto's overgenomen. Zelf vind ik ze een beetje tegenvallen, maar ik heb de mooiste op FB gezet.

Even heel wat anders, dat ben ik helemaal vergeten te vertellen. In de eerste week op Bali is m'n spiegelreflex-camera gesneuveld. We stonden op een mooi strand met rotsen, ik vroeg aan Vincent of hij een foto wilde maken en ik leg mijn camera en rugtas op een rots. En nog geen 3 seconden later komt er een mega golf die m'n camera en rugtas de zee insleurde. Ook de camera van Bram en Inez overleefde dit niet. Gelukkig heeft de verzekering alles binnen no time geregeld en kon ik gelukkig in Lombok een nieuwe camera kopen. Ik heb exact dezelfde gekocht als die ik had. Helaas heb ik tot en met Sumbawa de foto's in RAW-bestanden geschoten, en dat moesten JPEG-bestanden zijn, nu kun je dit omzetten, maar daar heb je een programma voor nodig, wat ik hier niet tot m'n beschikking heb, dus de foto's van Lombok en Sumbawa denk ik pas te kunnen showen als ik weer terug ben. Vandaar dus ook de problemen met het uploaden en plaatsen op FB, dat gaat dus niet echt vlotjes in RAW-bestanden. Helaas is nu de Go Pro camera ook kapot, en aangezien hier geen fatsoenlijke winkel is, zal deze ook even moeten wachten tot ik weer in een wat westers gebied zit, hopelijk is dit nog op Flores, maar dit vrees ik.....

Om nog even terug te komen op het duiken. In totaal heb ik 9 duiken gemaakt, waarbij we bij iedere duik een haai, white tip of black tip, hebben gezien. Schildpadden sowieso bij elke duik.
Bij 3 duiken hebben we manta's gezien. Ooooh wat zijn die beesten mooi, echt hooguit mijn favoriet. Hoe die beesten zwemmen, zo vreedzaam en schattig. En ze zijn zo groot, en komen superdichtbij, echt zulke prachtig mooie beesten.
Het koraal is hier echt prachtig. Ja, Komodo staat in m'n top 3 van duikbestemmingen, echt super! Aanrader!

Vandaag heb ik de Komodo-varaan gespot, bizar hoe groot die beesten zijn!! Verder nog gesnorkeld bij mooie eilandjes, waar veel Nemo-visjes waren en prachtig koraal wederom.

Tot nog toe ben ik niet veel alleen geweest, overal kom je mensen tegen vanuit alle landen van de wereld. De ene dag reist die dezelfde kant op, de andere keer kom je weer een bekende tegen van vorige week. Echt superleuk om zoveel mensen te ontmoeten.
Ook gaat het me weer goed af bij de locals, wat ik erg leuk vind :-) morgen reis ik verder over Flores, achterop de scooter van een jongen die ik hier ontmoet heb. Hij gaat richting familie en moest de kant uit van Ruteng, wat 5u verderop ligt. Ook heeft hij me uitgenodigd om bij zijn familie te slapen, dit doe ik al te graag, erg leuk om bij die locals thuis te slapen en mee te eten.

Ja, ik ga het leventje van Indonesie missen, nog 6 dagen te gaan en dan richting Fiji, waar ik natuurlijk ook erg naar uitkijk....
Maar voor nu, nog volop genieten van het prachtige en vriendelijke Indonesie.

Dikke kus Willemijn


  • 20 Augustus 2014 - 15:56

    Maris Breen:

    Goh, wat een hele vervelende avontuurlijk reis beleef jij. Hihu gaaf joh om alles te lezen waar je mee bezig bent.
    Geniet ervan, want hier is het herfst ipv zomer.

  • 20 Augustus 2014 - 16:15

    Annemiek:

    Oh wat HEERLIJK om even dit verhaal te lezen!!
    Ik zit hier suf achter mijn pc te werken maar zag via FB dat je weer een verhaal geplaatst had.
    Nou effe een break voor ouwe nicht en even met je meedromen. Heerlijk!
    Waanzinnig dat je dit zo "alleen" doet. En inderdaad; " alleen" ben je nooit op reis.
    Geweldige ervaringen, zeker met de locals. Dat je zelf een bezienswaardigheid is ook gaaf! Ik kan me herinneren dat ze vaak aan mijn (blonde) haar wilden voelen. Haha
    Het duiken was niet mijn ding maar wel prachtig. En de komodovaranen zijn oer lelijk! Brrrrr
    Blijf vooral schrijven, om nooit te vergeten.
    De foto's tja..........de beelden op je eingen netvlies krijg je nooit op JPEG of RAW bestand gevangen.
    Koester ze in je hoofd en de JPEG's later helpen je alleen je eigen netvliesbestanden terug te krijgen.
    Meid, blijf lekker genieten en leuk dat ik zo een beetje met je mee kan reizen!

  • 20 Augustus 2014 - 16:21

    Moeders:

    Hoi MIjntje,zo dat is nog eens een verhaal.....dat kwam er vlot uit denk ik na de carpaccio en de pizza!!!! Heel leuk om te lezen is toch iets uitgebreider dan de appjes die we doen. Heel veel plezier morgen achter op die scooter bij die local en blijf goed op jezelf passen!Dikke kus voor jouw

  • 20 Augustus 2014 - 18:40

    Koos Kool:

    Hoi Willemijn,
    Een indrukwekkend verhaal Willemijn. Wat een geweldige indrukken doe jij op. Die neemt niemand meer va je af.
    Een dikke kus van Koos, uiteraard ook van Beppie.

  • 20 Augustus 2014 - 19:07

    Bram:

    Super tof avonturist veel plezier en pas goed op je zelf

    Kussss

  • 20 Augustus 2014 - 19:15

    Maja:

    Willemijn ..geweldig dat we zo ook van jouw reis mee kunnen genieten !!! Je schrijft met zoveel passie .. Meis veel plezier op de scooter :-) en bij de locals ... Tot weder horen .. Dikke kus xx

  • 20 Augustus 2014 - 20:01

    Carla Polderman:

    Willemijn.......spannend allemaal....toch vind ik dat je prachtige duikfotos hebt....succes op die scooter...haha!!! Groetjes!!

  • 20 Augustus 2014 - 21:47

    Sandra V.d. Steenhoven:

    Willemijn we genieten elke keer van je verhaal en lezen zo dat je jezelf prima vermaakt. Leuk hoor om op zo'n grote afstand mee te genieten. Pas goed op jezelf en veel plezier. We zijn al benieuwd naar het volgende bericht en foto's. Groetjes.

  • 21 Augustus 2014 - 10:38

    Els:

    willemijntje,
    iedereen heeft al gezegd wat ik ook zou willen zeggen :super, mooi die verhalen, geniet, blijf op jezelf passen, wat een herinneringen bouw je op, blijf je verwonderen en vooral: blijf ons op de hoogte houden!! dikke knuf, els

  • 21 Augustus 2014 - 14:23

    Lourens Stuijt:

    Hoi Willemijn, wat een avontuurlijke en gevarieerde reis met aparte ontmoetingen! De lokale mensen geven de meest bijzondere herinneringen. Bij een "normale" vakantie krijg je alleen een indruk van een land. Lekker genieten van die mooie, niet toeristische plekjes!
    Groetjes, Lourens en Ria

  • 22 Augustus 2014 - 19:58

    Marisca Visser:

    Hoi Willemijn,

    Geweldig leuk om te lezen wat je allemaal beleefd. Wat een fantastische ervaring moet dit voor je zijn.
    Je mist hier niets hoor, in dit koude kikkerlandje met die kou en regen.
    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Groetjes Marisca

  • 23 Augustus 2014 - 07:24

    Fabienne De Wekker:

    Super leuk om te lezen!
    Veel plezier nog!

    XXX de Wekkertjes

  • 24 Augustus 2014 - 15:08

    Krijnie:

    Hey Willemijn heel leuk om jou spannende verhalen te lezen en wat een mooie foto's heel veel plezier verderen pas op jezlf gr ook van henk xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sape

Rondreisje

Indonesië
Fiji
Nieuw-Zeeland
Australië

Recente Reisverslagen:

28 December 2014

Cause i had the time of my life!

27 December 2014

Laatste weekje

19 December 2014

Het houdt niet op, al het moois!

30 November 2014

Time flies!!

09 November 2014

Ozzzz is nice!!!
Willemijn

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 932
Totaal aantal bezoekers 27912

Voorgaande reizen:

11 Juli 2017 - 30 December 2017

Half jaartje weg

20 Juli 2014 - 30 December 2014

Rondreisje

Landen bezocht: