Adembenemend mooi Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu Adembenemend mooi Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

Adembenemend mooi Nieuw-Zeeland

Door: Willemijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

30 September 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Ki Ora Nederland!

Weer even een berichtje van mij, nu vanuit het adembenemend mooie Nieuw Zeeland. Bijna 3 weken geleden nam ik afscheid van Fiji om naar Nieuw Zeeland te gaan.

Het liefst wilde ik zelf door NZ reizen met een camper of huurauto, maar helemaal alleen zag ik dat niet zitten. En zeker met het wat koudere weer hier leek me dat vooral eenzaam en saai.
Dus ik heb de Kiwi Experience bus geboekt, een busorganisatie die zich vooral richt op backpackers. Een busticket wat 1 jaar geldig is en in alle bekende plaatsen op het Noorder- en Zuidereiland stopt. Je kan overal in- en uit stappen. De chauffeur heeft bij elke stop een goede deal met een hostel en met de tours, waar je gebruik van kunt maken. In Indonesië en Fiji werd ik door anderen wel gewaarschuwd dat er veel feestende jongeren in deze bus zitten. Ach, ik ben jong van geest, doe wat ik zelf wil, houd van jonge mensen en het belangrijkste; het is de goedkoopste manier voor me om door NZ te reizen, dus ik waagde het er gewoon op.

Ik ben gestart op het Noordereiland, in Auckland, de grootste stad van Nieuw Zeeland. 1/3 van de totale bevolking (totale bevolking is 4 miljoen) woont hier. Helaas was het weer hier slecht; regen, fris en grauw, dat viel vies tegen na 8 weken zon! Ben dan ook maar 1 nachtje in Auckland gebleven om warme kleding te shoppen. Het is hier nu lente, dus alle winterkleding was in de aanbieding. Op dag 2 ben ik gelijk richting Paihia, Bay of Islands, in het noorden vertrokken met de bus.
Gelijk ontmoet je de mensen in de bus en dat beviel me goed! De meerderheid is inderdaad jong, maar supergezellig.
Jammer genoeg had ik last van m'n keel, en werd ik flink ziek, waardoor ik bepaalde excursies heb moeten overslaan, wat wel echt zonde was, maar goed. Uiteindelijk bleek het een keelontsteking te zijn, maar met de penicilline was ik na 2 dagen alweer de oude. En de mensen met wie ik optrok zorgden goed voor me. Onderweg stopt de bus steeds voor korte wandelingen, watervallen en mooie fotostops.
In Paihia hebben we een cruise gemaakt door de Bay of Islands. Geweldig mooi gebied met prachtig blauw water en mooie eilanden en we hebben dolfijnen en zeehonden gespot. De dag erna zijn we naar Cape Reinga, de noordelijkste punt van NZ, gereden, via 90 Mile beach waar je kon zandboarden vanaf de duinen. Ook hebben we een wandeling gemaakt in een tropisch regenwoud met de bekende Kauri bomen. Prachtig is het hier!!

Vanuit Paihia weer terug gegaan naar Auckland, waar het weer gelukkig beter was, maar de vooruitzichten waren niet best. Dus gelijk maar door gereisd de andere dag, want dat deed iedereen bijna en dan is het toch leuk om samen verder te reizen. Op naar het zuiden van het Noordereiland. Eerste stop was Coromandel Peninsula, waar we een prachtige wandeling naar Cathedral Cove, een prachtig strand met rotsen, gemaakt hebben. Vanaf hier zijn we naar Hot Water Beach gegaan, waar je op het strand, tussen eb en vloed in, een gat graaft en waarin kokend heet water te voorschijn komt, wat je dus moet mengen met zeewater en zo heb je dus een heerlijk warm water badje waar je in kunt chillen.
Vanuit daar zijn we verder gereisd naar Waitomo wat bekend staat om de grotten met gloeiwormen. Heel bijzonder was dit om te zien. Het weer werd weer slechter, regen en grauw :-( maar het landschap waar je doorheen rijdt, maakt het helemaal goed. Echt prachtig groene heuvels met schapen en koeien.
Van Waitomo zijn we naar Rotorua gereden. Onderweg ging de meerderheid van de bus eruit bij de movieset van de Hobbiton. Aangezien ik geen enkele film gezien heb, skipte ik dit tourtje. En ben ik met een paar Engelse jongens gaan karten op een berg met prachtig uitzicht over Rotorua en het meer. Rotorua staat bekend om z'n geothermische activiteit, overal zie je dampen uit de grond komen en er zijn veel modderpoelen en geisers die je kunt bezichtigen. Wij hebben de Te Puia geiser bezocht. Op mijn Facebook is een filmpje te zien.
90% van de bus ging 's avonds naar een Maori-show, waar uitleg werd gegeven over de Maori-cultuur. Wat natuurlijk heel erg interessant is, maar door veel mensen werd me verteld dat het een flink opgezet toneelstuk is waar je veel geld voor moet betalen. Ik ben in m'n eentje barretjes in gegaan en heb daar gelukkig Maori's ontmoet en heb met hen een praatje gemaakt over de cultuur, dus ik had m'n eigen Maori-avondje. In de bar ben ik een jongen tegengekomen die fantastisch kan zingen en gitaar kan spelen, check de YouTube links op mijn Facebook. Als het goed is gaat hij mee doen met X-factor volgende maand in NZ, ik heb hem in ieder geval aangespoord om dat te doen haha.
Op naar Taupo, vanuit hier kun je de bekendste wandeltocht van NZ maken, de Tongariro Alpine Crossing, helaas sneeuwde het op de bergen, dus de tocht was geannuleerd voor de komende dagen, wat echt heel erg balen was, dit was toch wel 1 van de dingen die ik heel graag wilde doen, maar goed. We hebben daarom maar een cruise over het meer gedaan, wat ook mooi was, maar wel erg koud. Via Tongariro NP zijn we naar River Valley gereden. In Tongariro NP zijn we even gestopt om sneeuwballen te gooien. De verschillen in temperatuur en landschappen zijn zo extreem, echt heel bijzonder! River Valley is echt een prachtige locatie!! Grootste deel van Lord of the Rings is hier opgenomen. Het is een diepe vallei met rotskliffen, watervallen en daarom heen alleen maar prachtige felgroene heuvels waar schapen en koeien oplopen. Door de vallei stroomt de Rangitikei river waar we op geraft hebben, echt supergeweldig, stroomversnellingen van niveau 5, supervet! Het water was alleen 8 graden en toen we 's morgens opstonden was het -2!!! Gelukkig scheen de zon tijdens het raften. Het was echt een geweldige tocht!!
Vanuit hier zijn we naar de hoofdstad Wellington gereden. De laatste stop op het Noordereiland. Prachtige stad aan het water. Wel ben ik gelijk weer verder gereisd met de meerderheid van de groep, en ben ik uiteindelijk in 1,5 week het Noordereiland over gereisd, wat veel sneller is gegaan dan gepland. Doordat ik ziek was en het weer niet echt mee zat, heb ik dingen overgeslagen helaas. En ja, dan had ik natuurlijk de keus om ergens langer te blijven, maar door de niet al te beste weervoorspellingen vond ik het dat niet waard. En als dan de meerderheid van de mensen in de bus verder gaan is het ook wel zo gezellig om samen verder te reizen. En ik zie het maar zo, des te meer tijd op het Zuidereiland, wat nog mooier schijnt te zijn. Ik probeer zo snel mogelijk foto's op Facebook te zetten.

Wat erg leuk/grappig is als backpacker en met deze bus te reizen. Veel van de jonkies hebben weinig geld, dus elke dag hebben we een supermarkt stop om boodschappen te doen. Want ja al die backpackers koken elke avond fanatiek in de keuken van het hostel. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou gaan doen, maar jawel hoor heb al wat maaltjes gekookt. En elke ochtend ontbijt ik met m'n brood en plastic mesjes om te smeren. Erg hilarisch.
En dan natuurlijk het slapen in de hostels, gezellig met z'n allen op een kamer in stapelbedden. We hadden een week geleden een kamer met 32 man!! Gelukkig slaap ik goed en makkelijk. Maar echt, het is echt heel gezellig om op deze manier te reizen.

Dikke kus voor jullie allemaal!!

  • 30 September 2014 - 13:12

    Maris:

    ZoZo Mijntje dat zijn al heel veel avonturen. Geweldig om te lezen.
    Veel plezier nog!!!

  • 30 September 2014 - 13:36

    Wilco:

    Lekker bezig mijntje :-) geniet ervan.

  • 30 September 2014 - 13:42

    Krijnie:

    Hoi willemijn heb je verhaal weer met veel plezier gelezen fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt veel plezier verder groetjes van ons xx

  • 30 September 2014 - 15:17

    Els:

    wanneer komt je boek uit? wat een ervaringen/avonturen! wij genieten mee!! ga zo door meis, dikke knuf

  • 30 September 2014 - 17:45

    Henk Maan:

    Alles weer met veel belangstelling gelezen, fijn dat je zo geniet en ik zou van deze vakantie maar eens een boek schrijven voorzien van alle mooie foto's

    Hou je taai en veel plezier, groetjes van de Maantjes.

  • 30 September 2014 - 20:22

    Corrie Blokland:

    Hoi Mijn, heel leuk om al je belevenissen weer te lezen, nog steeds geen heimwee neem ik aan ?
    Geniet er maar lekker van. Dikke kos Jol

  • 30 September 2014 - 21:05

    Maja:

    Weer een lust om je verhaal te lezen :-) genieten !!! Lieve groeten Aren & Maja xxx

  • 30 September 2014 - 21:12

    Leny:

    Heu Mijn, leuk om op mijn "ouwe dag" mee te mogen reizen door NZ, nog veel kijk en beleefplezier (hebben wij het ook!). Dag ôôr, Leny

  • 01 Oktober 2014 - 11:40

    Beppie:

    Hoi Willemijn!
    Je kunt inderdaad wel een boek uitgeven over je reis.
    Je schrijft heel leuk en we vinden het interessant om je te volgen.
    En wie vind jij "jonkies"? Jongelui van onder de twintig?
    Hier hebben we een mooie nazomer met temp. Rond de 20 graden.
    Veel plezier verder!
    Koos en Beppie.

  • 05 Oktober 2014 - 11:08

    Annemiek:

    Zo lekker op een taaie zondagochtend op Flakkee heerlijk weg zitten dromen bij je heerlijke verhalen!
    Ik vind de passie waarmee je schrijft heerlijk en soms ook herkenbaar.
    Blijf genieten en heerlijk dat we "mee mogen reizen" x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Zealand

Rondreisje

Indonesië
Fiji
Nieuw-Zeeland
Australië

Recente Reisverslagen:

28 December 2014

Cause i had the time of my life!

27 December 2014

Laatste weekje

19 December 2014

Het houdt niet op, al het moois!

30 November 2014

Time flies!!

09 November 2014

Ozzzz is nice!!!
Willemijn

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 27913

Voorgaande reizen:

11 Juli 2017 - 30 December 2017

Half jaartje weg

20 Juli 2014 - 30 December 2014

Rondreisje

Landen bezocht: