Bali & Java - Reisverslag uit Broome, Australië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu Bali & Java - Reisverslag uit Broome, Australië van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

Bali & Java

Door: Willemijn Tanis

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

04 September 2017 | Australië, Broome

Hallo lieve volgers,

Hier weer een berichtje vanaf de andere kant van de wereld. Inmiddels zijn we al 10 dagen in Australië, maar ik begin even bij 2 weken geleden toen we nog in Indonesië waren.

Vanaf Sulawesi zijn we naar Bali gevlogen, omdat Wim en Nimmi daar op vakantie waren. Met hen hebben we lekker rondgescheurd op een scooter in Uluwatu. En dat is lache op Bali met nog 1000 andere scootertjes om je heen. En er geldt 1 regel hier in het verkeer en die luidt: 'er zijn geen regels'.

Uluwatu is 1 van de surfparadijsjes op Bali, het is heerlijk om er rond te rijden en de verschillende strandjes af te gaan. Ook zitten hier veel hippe healthy eettentjes. Stiekem toch wel even lekker dat westerse eten tussen al die hipsters en surfdudes. Maar na 2 dagen ook weer prima om te verkassen.

Op naar Ubud, het culturele hart van Bali, maar zeg maar gerust het toeristische hart van Bali. Hier zitten echt de meeste toeristen op het kleinste oppervlak van Bali. WoW, de hoofdstraatjes in Ubud waren echt megadruk! Het toerisme op Bali groeit jaarlijks met 20%! Vier jaar geleden vond ik het al druk, maar nu was het helemaal gekkenwerk. Maar goed, niet klagen, je weet dat als je naar Bali gaat.

Maar het eiland heeft echt hele mooie plekjes buiten de toeristische plekjes. Met de scooter rijd je in een uurtje naar een oase van rust op het eiland, waar de locals ceremonies houden, je de gong hoort klinken, je door de groene rijstvelden rijdt. En dat is echt genieten! Altaartjes, offertjes, wierook, massages, tja Bali heeft toch echt iets bijzonders wat heerlijk is en blijft.

Toen bedachten we dat we het toch wel heel erg leuk vonden om babyzeeschildpadjes vrij te laten... Dat kan in principe op Bali of Gili ook, maar dan sta je met nog 500 andere toeristen op het strand. En dat wilden we natuurlijk niet! Dus besloten we de ferry naar Java te nemen en naar het verlaten strand van Sukamade te gaan. Hier kun je alleen met een 4x4 komen en echt de weg is geen pretje, een en al keien en hobbels, maar goed we hadden het er zeker voor over.
In de jungle kwamen we bij het rangerkamp aan, waar we nog met 1 Frans gezin en een Nederlandse sliepen.
En ja, dan ga je met de rangers 's avonds het strand op....
Wij moesten wachtten, tot ze een schildpad hadden gevonden die eieren ging leggen. Na een uur naar de prachtige sterrenhemel te hebben getuurd, wenkte de rangers ons dat ze er 1 hadden gevonden. En dan ligt er een groene zeeschildpad van ruim een meter lang in het zand te woelen om wel 110 eieren te leggen!! Het beest is in een soort trance tijdens het leggen van de eieren, dus het heeft niet door dat wij er stonden. De rangers nemen direct de eieren weg en graven die 's avonds bij het kamp in. Elke avond doen ze dit en elke dag worden er dus ook ruim 100 baby's geboren en vrijgelaten op het strand. Wij mochten de andere ochtend zelf baby's vrijlaten, in totaal werden er 150 losgelaten deze ochtend.
Om 6u 's ochtends loop je met de baby's het verlaten strand op. En 1 voor 1 hebben we ze losgelaten en de tijd genomen om er van te genieten. Helaas lagen er direct vijanden op de loer... Zeearenden! En die hadden er dan ook 2 te pakken, maar goed, hard hopen dat de rest het gered heeft in de grote open zee.

Niet alleen voor de schildpadjes waren we naar Java gegaan, maar ook voor vulkaan Ijen. Deze stond nog hoog op m'n lijst. Een pittige klim 's nachts, maar het voordeel van 's nachts lopen, is dat je niet ziet hoe het pad is, hahaha, anders hadden we denk ik opgegeven ;-) Om 04:00am kwamen we aan op de kraterrand, daarna nog een flinke afdaling over keien naar het blauwe vuur. En weer terug omhoog voor de zonsopkomst. Dan is het opeens licht en zie je de omgeving en dat geeft een kick! Prachtig om zo op die vulkaan te staan met het felgroene meer, echt heel mooi!

Kortom een waardevol tripje naar Java! Voor we naar Australië vlogen hebben we nog een nachtje in een luxe villa in Seminyak op Bali geslapen. Hier nog even genoten van de laatste massages en het Balinese sfeertje voor ons roadtrip avontuur in Australië.

Inmiddels zijn we dus alweer 10 dagen in Australië en het is hier echt helemaal fantastisch!

Dikke kus en knuffel van ons

• 04 September 2017 - 12:04

Koos Kool:

Klinkt weer goed Willemijn. Hoe is het met de scooters, ook fluisterscooters zoals hier in Ouddorp? Mooi dat verkeersregels niet altijd noodzakelijk zijn. Leuk dat schildpaddenverhaal. Wordt er ook een speciale happening van gemaakt zoals bij het vrijlaten van onze Stellendamse zeehonden?
    Geniet maar fijn samen,
    groetjes Koos.

• 04 September 2017 - 13:22

Els:

weer n nieuw avontuur!het houdt niet op, ga zo door!! dikke knufff els

• 04 September 2017 - 14:54

Joop, Anja, Jelle, Mara & Nienke:

Wat een verhaal weer! Wat beleven jullie ontzettend veel mooie en bijzondere momenten ! GENIET !!

• 04 September 2017 - 21:31

Rineke:

Heerlijk om allemaal te lezen. Sukamade en iljen hebben wij ook gedaan, geweldig he!
    Ben erg benieuwd naar jullie volgende avontuur en natuurlijk na de kerst al je verhalen!
    Groetjes en veel plezier Rineke

• 05 September 2017 - 06:56

Inez:

Wat leuk om weer jullie verhaal te lezen! Echt dik respect voor die klim!
    Geniet nu van al het moois in Australië. Veel plezier!
    Kus en knuf

• 08 September 2017 - 10:48

Marleen Van Vessem:

Hoi Willemijn!

T klinkt allemaal fantasties!
    Ik wens je heel veel plezier, gezondheid en genieten toe bij alles wat je nog mee mag gaan maken