Nieuw Zeeland, beauty!!! - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland, beauty!!! - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Willemijn Tanis - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland, beauty!!!

Door: Willemijn Tanis

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

18 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Wow.... het Zuidereiland, waar ga ik beginnen, het was echt zo geweldig mooi hier en heb zoveel mooie dingen gezien en gedaan!!

Vanaf Wellington op het Noordereiland ben ik met de ferry overgestoken naar Picton op het Zuidereiland. In Wellington waren een aantal mensen van de groep gebleven voor een paar extra nachten, dus daar hebben we toen helaas afscheid van moeten nemen.
Een prachtige overtocht; vooral het laatste stuk als de ferry de Marlborough Sounds fjorden ingaat. Echt gigantisch mooi de bergen in het prachtige blauwe water. Helaas geen dolfijnen, walvissen of zeehonden gespot onderweg.

We zijn gelijk door gereden naar Kaiteriteri, de toegangspoort tot het Abel Tasman NP, het weer was prachtig en de vooruitzichten waren goed, dus tijd om eens een paar dagen langer te blijven hangen. Hierdoor helaas wel afscheid moeten nemen van een heleboel leuke mensen, maar er bleven er nog wat meer in die plaats en we zouden dan weer in de bus komen met de achterblijvers van Wellington. En uiteindelijk zouden we allemaal weer in dezelfde tijd in Queenstown na ruim een week zijn.

Prachtige wandeling gemaakt door Abel Tasman NP waar we pinguïns, zeehonden en dolfijnen gespot hebben en prachtige baaien gezien hebben. Als je de stranden ziet, zou je niet denken dat het in NZ is, eerder ergens in een warm tropisch oord. Maar dat is het mooie aan NZ, het heeft alles qua natuur. Hier dus ook heerlijk een dag op strand gelegen, wow wat was dat lekker. In de nieuwe bus zat Alex, een Engelse jongen, die ik op Fiji ontmoet had, erg leuk. Daar heb ik ruim een week mee in de bus gezeten, en ook zullen we elkaar in Australië weer gaan zien.

Vanuit Kaiteriteri zijn we naar Westport aan de kust gereden, deze plaats staat bekend om surfen en de zeehonden kolonie. Het weer was helaas slecht, we hadden veel regen, gelukkig wel de zeehonden gezien, maar surfen was iets te koud.

Van Westport zijn we naar Franz Josef gereden. Prachtige route langs besneeuwde bergen door de nationale parken. Franz Josef staat bekend om z'n gletsjer. Deze heb ik beklommen, met een helikopter werd je bovenop de gletsjer gebracht en vanaf daar gingen we met van die puntijsschoenen de gletsjer op. Geweldige ervaring en het was heerlijk zonnig. Ook hebben we hier op het meer gekajakt, prachtig rondje over het meer en dan rondom de besneeuwde bergtoppen.
Deze regio is echt m'n favoriet van het Zuidereiland, de bergen en de nationale parken met z'n watervallen en kliffen zijn echt mega mooi! Ook leende deze plaats zich goed voor feestjes in de avond, want de lokale bar was erg gezellig!

Volgende stop was het plaatsje Wanaka wat ook echt een pareltje van een dorpje is aan een meer met uitzicht op de bergen. Fantastisch! In deze omgeving liggen de bekendste ski gebieden van NZ.

Op naar Queenstown, de place to be for party en staat bekend om z'n gekste bungees en canyon swings van 100m en hoger. Alle andere backpackers gingen hier dan ook helemaal los, elke dag op stap en overdag jezelf van 140m hoogte tussen de kliffen gooien. Harstikke gaaf en diep van binnen wilde ik ook, maar om 120 euro voor een 2e bungee en swing uit te geven is veel geld. Ik besteed dan toch liever m'n geld uit aan natuur gerelateerde excursies. Queenstown is een prachtig gelegen plaats aan een meer met uitzicht op de bergen. Het heeft alles wat je nodig hebt; winkels, bars, restaurants, bars, clubs, bioscoop, prachtig uitzicht rondom je, alles is aan te lopen, centrum is erg knus, je voelt je hier snel thuis.
3 dagen voordat alle ski gebieden dicht gingen heb ik nog even een heerlijk dagje op de ski latten gestaan. Geweldig mooi hoog in de bergen met een fantastisch uitzicht op alle bergketens en meren. Genieten!
In Queenstown viel de hele groep uiteen, de meesten hadden niet heel veel tijd in NZ, dus er gingen er veel na 5 dagen gelijk door. Op zich wel lekker voor m'n portemonnee en m'n lichaam, want al dat feesten en gek doen met z'n allen breekt je wel een beetje op haha. Maar het was echt een geweldige tijd met al deze mensen. Zoveel leuke mensen leren kennen in korte tijd en best intens, want je zit 24u met elkaar opgescheept. En het leuke is, in Australië ga ik er nog veel van ontmoeten.

Na 5 nachten feesten in Queenstown en met de hele groep geweest te zijn, was het tijd om afscheid te nemen en heb ik een 3 daagse tour naar het zuiden gemaakt met een nieuw klein groepje mensen. We hebben the Catlins bezocht, een gebied aan de kust wat bekend staat om z'n ruige kust en wildlife. In deze dagen hebben we zeehonden gespot en een walvis.
Op de laatste dag van deze tour stond een dagje Milford Sounds gepland. Milford Sounds is het bekendste fjordengebied wat in het Fiordland NP ligt, het grootste NP van NZ. Geen bezoek aan Milford Sounds kun je vergelijken met naar Egypte gaan zonder de piramides te bezoeken. Een must do dus.
Wat mij betreft is het Fiordland NP het meest indrukwekkendste NP van NZ. Bergen van 3km hoog waar tientallen watervallen vanaf knetteren. Zeehonden die op de rotsen liggen, pinguïns die zwemmen langs de waterlijn en over de rotsen waggelen. De regenbogen bij de watervallen. Je voelt je zo klein tussen de mega bergen. Heel erg indrukwekkend en de besneeuwde toppen en de wolken die erom heen hangen geven nog net iets extra's. Prachtig!

Na deze tour weer terug gegaan naar Queenstown, want eerlijk is eerlijk het is een fijne plaats om meerdere dagen te verblijven, vooral als je alleen reist, want het is er levendig. Inmiddels waren er ook weer wat oud bekenden van de 1e week gearriveerd, erg leuk om deze mensen weer te zien. Ook kwam ik hier op straat nog meer bekenden tegen vanuit Fiji. Ik besloot om hier nog wat dagen door te brengen, want m'n eindbestemming Christchurch is flink verwoest door de aardbeving van een paar jaar geleden, dus er is weinig te beleven in de stad hoorde ik van heel veel mensen, dus daarom maar lekker hier gebleven. Lekker beetje relaxen, af en toe een filmpje met wat meiden, ene dag lunch met een Duits meisje wat ik op Fiji ontmoet hebt en wat hier werkt. Andere avond uiteten met een jongen uit Spanje, andere dag huur ik een auto met een Engelse jongen, dan weer een avondje stappen met Brazilianen, en zo ging dat een beetje.
Vanuit Queenstown heb ik ook een 2 daagse tour met cruise overnachting in Doubtfull Sounds gemaakt. Het is vergelijkbaar met Milford, maar dit is nog 10x zo groot. De cruise was echt even heerlijk luxe! Het eten alles vers, veel en in buffetvorm, beste wat ik gehad had haha. De natuurgids op de cruise heeft heel veel verteld over de geschiedenis, flora & fauna van het NP. Weer pinguïns, zeehonden en dolfijnen gespot, erg mooi!
Na dit tourtje heb ik m'n laatste 3 dagen in Queenstown doorgebracht, veelal met een gezellige jongen uit Friesland, wat even heerlijk was om Nederlands te spreken. En ja ook weer lekker wezen stappen, dus ik was echt blij toen ik definitief wegging uit Queenstown, heb echt teveel geld opgemaakt hier.

M'n laatste 5 dagen weer verder met de bus naar Lake Tekapo, Christchurch en Kaikoura. Er was een Engels meisje die ik naar the Carlins heb ontmoet en zij vliegt op dezelfde dag als ik weg uit Christchurch, dus heb met haar de laatste dagen doorgebracht. Helaas hadden we te weinig tijd in Lake Tekapo om een dagtour te doen, dus hebben we heerlijk aan het meer liggen zonnen. In Christchurch wat gewinkeld en rondgelopen. Kaikoura was echt geweldig om te eindigen, wow wat een mooi plekje is dat! Klein vissersdorpje waar je walvissen, dolfijnen en zeehonden kunt spotten. Heb met dolfijnen en zeehonden in t wild gezwommen, echt de geweldigste ervaring ooit! Magisch!! Vooral de dolfijnen zijn echt te gek! Groep van 50, die t gewoon echt leuk vinden om met je te spelen, heel bijzonder.

Tja, daar sta je dan voor de 3e keer op het punt om een land te verlaten met een brok in je keel, omdat je weer een geweldige mooie tijd heb beleefd.

Nieuw Zeeland is echt een prachtig en relaxed land, hele bijzondere prachtige natuur, vriendelijke mensen, alles is adembenemend mooi! En door de kiwi bus enorm veel geweldige mensen ontmoet en me hierdoor geen seconde alleen gevoeld.

Last but not least: Australië!!!
Over 48u ben ik in kangaroo en koala land met heerlijke zomerse temperaturen!
En jawel na 3 weken komt daar m'n liefste vriendinnetje naar toegevlogen om daar 3 weken een onvergetelijke tijd samen door te brengen! Can't wait!

Dikke kus vanuit Nieuw Zeeland!

• 18 Oktober 2014 - 15:38

Sandra V.d Steenhoven:

Geweldig wat je weer allemaal te vertellen hebt Willemijn. Ben weer benieuwd naar de foto's, die zullen wel weer prachtig zijn. Nu op naar het laatste stuk van je reis. Dit zal ook zeker weer een hele belevenis zijn. Op naar Australië en over een paar weken gezellig je vriendin op bezoek. Veel plezier en de groetjes van ons allemaal.
    Sandra v.d Steenhoven.

• 18 Oktober 2014 - 15:50

Nel Tanis:

Hoi Mijn, wat heerlijk weer om te lezen......kijk er iedere keer naar uit. Ik wist al dat je daar genoten hebt maar het heeft wel echt indruk gemaakt geloof ik. En weer dat afscheid nemen dat blijft moeilijk.
    Maar straks weer nieuwe mensen en mooie dingen en alle mooie herinneringen neem je mee en idd je gaat nog een geweldige tijd tegemoet als Sas er is,kunnen jullie samen genieten....
    Je wilt het vast niet horen maar ik ben eigenlijk al een beetje af aan het tellen........dikke XXXXX

• 19 Oktober 2014 - 10:21

Lena Moerkerk :

Hoi willemijn wat was het weer leuk om jou verhaal te lezen , geweldig wat jij allemaal ziet en beleeft , gr kus lena

• 19 Oktober 2014 - 12:31

Els:

er komt geen eind aan het grote genieten he? geweldig meis!!
    je plezier spat uit je verhalen, een feest om het te lezen. dikke knuf, els

• 19 Oktober 2014 - 14:25

Henk Maan:

Hoi Willemijn, weer een prachtig verslag, ik kijk er iedere keer weer naar uit, geniet maar lekker.

Groetjes Fia en Henk

• 19 Oktober 2014 - 17:17

Corrie Blokland:

Hoi Mijn, wat een superleuk verhaal weer, echt geweldig om te lezen. en nu op naar de kangoeroes.
    Heel veel plezier ook daar weer, maar dat zal bij jou wel lukken. Hoop dat je snel weer je verhaal doet.
    dikke kos Jol

• 27 Oktober 2014 - 21:20

Fleur Koojman:

hoi Willemijn,

Super om te lezen wat jij allemaal beleeft daar aan de andere kant van de wereld.
    Veel plezier en nog meer mooie belevenissen gewenst!
    groetjes, Fleur

• 30 Oktober 2014 - 10:31

Nel En Jerfaas:

Hoi W.

Prachtige verhalen vanuit een schitterend N.Z. Dat is wel genieten zeg en avontuurlijk. Hopen t.z.t. de foto's te zien.
    Groetjes, t. Nel en o.Jerfaasj